Reflow, 3D Print filament gemaakt in ontwikkelingslanden

Lancering ethisch en duurzaam 3D print filament op Kickstarter

Amsterdam, Nederland, 29 maart, 2016Reflow lanceert kickstarter campagne voor 3D print filament, de inkt voor 3D printers, gemaakt van PET flessen verzameld in ontwikkelingslanden. Met de internationale verkoop zorgt Reflow ervoor dat de levens van miljoenen afvalverzamelaars wereldwijd wordt verbeterd.

De 3D print markt is aan het exploderen. Uit een recent rapport van Gartner, blijkt dat de jaarlijkse printer verkoop elk jaar verdubbeld. In 2019 zal deze al 5.6 miljoen printers per jaar bedragen. Nu de technologie beschikbaar komt voor iedereen moeten we ons echter gaan afvragen, waar halen we het filament vandaan?

Wereldwijd zijn er meer dan 40 miljoen afvalverzamelaars die dagelijks minder dan $1.50 per dag verdienen aan het ophalen van plastic afval. Reflow maakt van dit plastic afval hoog kwaliteit 3D print filament. Voor elke KG Reflow filament die verkocht wordt kan een afvalverzamelaar genoeg verdienen om zijn familie 5 dagen van eten te voorzien. Daarnaast investeert Reflow 25% van de winst in initiatieven die lokale productie stimuleren. Denk aan 3D printers gemaakt uit e-waste tot lokaal gemaakte microscopen voor mobiele klinieken.

Reflow’s Kickstarter zal op 3 mei gelanceerd worden met als doel om financiering op te halen om de productie in Tanzania op te schalen en de internationale distributie te lanceren. Via kickstarter worden de eerste 5000 rollen filament uit Tanzania verkocht. Ook kunnen ‘backers’ 3D geprinte producten bestellen die ontworpen zijn door de bekendste 3D artiesten.

Reflow werkt samen met partners wereldwijd, van lokale makers en uitvinders zoals STICLAB en AB3D, tot a href="https://www.3dhubs.com/">3DHubs, het grootste netwerk van 3D printers in de wereld. Alle technologie wordt gedeeld volgens Open Source principes.

Reflow is te vinden op Twitter (@ReflowFilament) en Instagram(@ReflowFilament).

Over Reflow: Voor sociaal bewuste makers creëert Reflow 3D print filament uit gerecycled plastic opgehaald in ontwikkelingslanden. Hun missie is om de levens van afvalverzamelaars te verbeteren en een wereldwijde, sociaal bewuste 3D print gemeenschap te creëren. Beelden ter ondersteuning zijn hier te vinden

# # #

Mocht u meer informatie willen of een interview willen inplannen, neem dan contact op met Jasper Middendorp op +31(6)51471308 of stuur een email naar Jasper@reflowfilament.com

Want to know more?